Mindfulness & meditaatio – tarpeellistako?

Mun on aina ollut äärimmäisen hankala keskittyä kaiken maailman hengitysharjoituksiin tai rauhoittua joogan lopuksi makaamaan lattialle. Yritän olla joogassa liikaa seuraamatta hengitysohjeita, sillä välillä tuntuu että tukehdun – niin rajoittavilta hengitysohjeet tuntuvat. Keskittymis- ja meditaatioharjoitukset ovat olleet tähän asti lähes mahdottomia, kun koko ajan takaraivossa jyskyttää toistuvasti ajatus ”siis tää on NIIN TYLSÄÄ apua miksei mitään TAPAHDU”.

Olen aiemmin avautunut blogissa mm. uniongelmistani ja siihen on jo usea ammattilainen vinkannut avuksi meditaatioharjoituksia ja etenkin trendikästä mindfulnessia. Kiertelin ja kaartelin aiheen ympärillä odottaen jonkinlaista inspiraatiota tai innostusta, jota ei koskaan kuitenkaan tullut. Tietoisuusharjoitukset tuntuivat jatkuvasti ajanhukalta, turhalta ja ennen kaikkea tylsältä. Toisaalta samaan aikaan minua vaivasivat unenpuute, keskittymiskyvyn pätkiminen ja loputtomalta tuntuva stressi. Eli juuri ne asiat, joihin meditaatiosta todennäköisesti voisi olla apua.

Päätin parisen kuukautta sitten, että eihän mun ole pakko meditaatiosta tykätä siitä hyötyäkseni. Tämä muutti ajattelun ja sain mahdutettua mindfulness-harjoitukset luontevasti osaksi arkipäiviäni. Muutos tapahtui yllättävän helposti ja kivuttomaksi, vaikka olin vängännyt sen suhteen jo pari vuotta.

Erittäin iso apu meditaatioon keskittymisessä on ollut nykyteknologia ja erityinen Mindfulness-sovellus. Leena Pennasen kehittämä sovellus on helppokäyttöinen ja suomenkielinen. Päädyin juuri tähän äppiin siksi, että Leenalla on takanaan 15 vuoden kokemus mindfulnessista ja hän oli Suomen ensimmäinen, virallistettu mindfulness-ohjaaja.

Mindfulness-sovelluksessa ei ole mitään taustaääniä, vaan harjoitukset alkavat kumealla kellon soitolla. Rauhallinen naisääni lukee ohjeet juuri sopivassa tahdissa ja harjoituksen lopuksi soivat taas kellot. Harjoituksen keston voi valita aina kolmesta kahteenkymmeneen minuuttiin. Puhelimen voi ajastaa muistuttamaan meditaatiosta ja keskittymishetken voi valita myös ilman ohjaajan ääntä.

Juuri puhelimen ajastaminen muistuttamaan meditaatiosta on saanut mut pitämään viiden minuutin meditaatiosession säännöllisesti päivittäin. Ensimmäisen 5min meditaation teen noin puolenpäivän aikaan, kun töissä on kiireistä: näin rauhoitun sopivasti ja lopputyöpäivä sujuu rennommissa merkeissä. Toisen 5 minuutin kehomeditaation teen klo 21 valmistellakseni iltatoimia, sänkyyn menoa ja nukahtamista. Kehomeditaatio toimii älyttömän hyvin apuna juuri nukahtamiseen. Harjoituksen tekemiseksi ei tarvitse kuin istua tai maata paikoillaan, eli sen voi tehdä vaikka ollessaan bussissa tai istuessaan koneella.

Toinen hyvä sivusto, josta olen saanut apua uniongelmiin ja rauhoittumiseen on Oivamieli.fi. Erityisen rauhoittava on Lehdet virrassa -harjoitus, jota tehdessä olen pariin otteeseen jo saanut kiinni meditaation syvimmästä olemuksesta eli hetken tiedostamisesta kokonaisvaltaisesti. Tämä on yllättänyt mut, sillä suhtaudun meditointiin hyvin pragmaattisella tavalla: ajattelen meditaatiohetken olevan kuin lääke, joka vain pitää päivittäin ottaa vaikkei aina niin huvittaisikaan.

Mitä meditaatio sitten on antanut skeptiselle pakko-rauhoittujalle? Juuri sitä mitä tarvitsen, eli hitusen parempaa unenlaatua, stressin laskua ja ylivireisyyden lievitystä. Meditaation hyödyt eivät näy heti, vaan huomasin ajattelutavan muutokset vasta useamman viikon jälkeen. En voi sanoa olevani täysin uusi ihminen tai zen-mestari, mutta koen hyötyneeni meditoinnista paljon enemmän kuin aluksi uskoin. Myös läheiset ovat antaneet palautetta rentoutuneesta olemuksestani ja energisemmästä fiiliksestä.

 

Meditoitko sinä tai haluaisitko kokeilla?

 

Mitä mieltä olet?
Tykkään Ihana Haha Vau Nyyh Pöh

6 thoughts on “Mindfulness & meditaatio – tarpeellistako?

  • 15.5.2017 at 21:29
    Permalink

    En meditoi mutta hengitysharjoitukset ovat joogan kautta tulleet tutuiksi ja auttavat esim. nukahtamaan jos muuten ei saa unta. Tosin jos herään keskellä yötä, yleensä se tapahtuu aamuyöstä, silloin on ihan turha edes yrittää mitään koska olen hermostuneessa ja ylivirittyneessä tilassa jo valmiiksi (apua en saa enää unta ja kello soi kohta-fiilis, jokainen varmaan tunnistaa).
    Mä kyllä suosittelen rauhoittumista ja hiljentymistä kaikille arjen paineessa puurtaville:)

    Reply
    • 20.5.2017 at 10:23
      Permalink

      Yöllä tosiaan ei pysty keskittymään enää mitenkään. Se on kamala tunne! En oikein tiiä, mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä: nousta ihan kokonaan hetkeksi vai yrittää just niitä rentoutumisharjoituksia?

  • 16.5.2017 at 07:44
    Permalink

    Jossain vaiheessa kerran päivässä pidettiin työporukolla lyhyt mindfulness-sessio, mutta sitten se taas kaikessa kiireessä jäi.. Pitäisi ehdottomasti viritellä uudelleen vireille tai ainakin itse muistaa vaikka edes lyhyt harjoitus kerran päivässä tehdä..

    Reply
    • 20.5.2017 at 10:24
      Permalink

      Ottakaa ihmeessä käyttöön! Varmasti lisää työhyvinvointiakin, kun on lyhyt hetki kaikilla yhteinen rauhoittumisen aika 🙂

  • 23.5.2017 at 18:13
    Permalink

    Oon miettiny meditaation todennäköisesti tekevän mulle hyvää, mutta kierrän asiaa ku kissa kuumaa puuroa. Varsinki kuormittavissa elämäntilanteissa se antais lepoa. Ei vaan muka osaa rauhoittua sen vertaa, ärh. Tää pitää pitää työn alla edelleen.

    Reply
    • 26.5.2017 at 11:35
      Permalink

      Auttaisiko suakin, jos ottaisi sellaisen ”pakollinen paha”-suhtautumisen meditointiin? 🙂 Mulla just se, että kännykkä muistuttaa siitä kuin lääkkeen ottamisesta konsanaan auttaa hurjasti pitämään yllä säännöllisen rytmin. Eikä tarvitse ajatella, että nyt pitää rauhoittua samoin tein vartiksi vaan voi hyvin pitää vaikka minuutin tai kahden hengenvedon mittaisen keskittymishetken. Jo se auttaa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.