Ihonhoitoharha

Olen kirjoittanut blogia kauneudesta ja kosmetiikasta vuodesta 2011 lähtien. Suunnilleen saman ajan olen havainnoinut kosmetiikan käyttäjien asenteita tuotteita kohtaan ja nykyään teen sitä myös työkseni. Yksi asia, mihin toistuvasti olen vuosien varrella törmännyt, on ehdoton tietylle tuotteelle tai tuotesarjalle omistautuminen kaikki ongelmat ratkaisevana viisasten kivenä. Yleensä hehkutuksen taustalla on anekdoottimainen kertomus, jossa iho muuttui taianomaisesti paremmaksi heti tiettyyn sarjaan siirtymisen jälkeen. Näitä kertomuksia ja kokemuksia hyödynnetään tuotemerkkien markkinoinnissa, mutta erityisen valloillaan ihonhoitoharha tuntuu olevan verkostomarkkinoiduissa tai ideologisesti profiloituneissa tuotteissa.

Miksi kutsun tätä ihonhoitoharhaksi? Siksi, että on todennäköistä, että yksittäisen käyttäjän kokemuksen taustalla vaikuttaa se, että käyttäjä on alkanut ylipäänsä hoitamaan ihoaan – ei väliä mikä sarja tai tuote on käytössä, sillä verrattuna aiempaan hoitamattomuuteen iho tuntuu ja näyttää paremmalta joka tapauksessa. (Toki tässä täytyy poissulkea allergiat, ihosairaudet ja yliherkkyydet joiden vuoksi vain muutamat tuotteet voivat oikeasti sopia tietylle iholle.)

Oletetaan, että perusterve ihminen siirtyy täydestä ihon hoitamattomuudesta puhdistus- ja kosteutustuotteiden käyttöön. Vähän sama, kuin pelkkää mäkkäriruokaa nauttinut syöjä siirtyisi esimerkiksi paleo-ruokavalioon. Kosmetiikan käyttäjä yllättyy, kun iholla on vähemmän epäpuhtauksia ja se tuntuu pehmeämmältä. Ruokavaliotaan muuttanut tyyppi puolestaan huomaa olon parantuvan ja kilojakin saattaa karista. Molemmat tekevät päätelmän, että juuri kosmetiikkasarja X ja ruokavalio Y ovat avainasemassa paremman olon saavuttamiseen. Tämä johtaa usein valaistuneen hurmoshenkiseen valistukseen lähipiirille ja sosiaaliselle medialle. Jokainen meistä on varmasti joskus sortunut samaan!

Todennäköisesti (allergiat, yliherkkyydet ja sairaudet poislukien) kuitenkin mikä tahansa ihon hoitaminen tai mikä tahansa ruokavalio olisi tuonut samankaltaiset lopputulokset. Toki tämä on hyvin suoraviivaista pohdintaa ja jokaisen iho ja elimistö toimii eri tavalla ja voi saada hiukan enemmän hyötyä jostakin toisesta rutiinista tai ruokavaliosta, mutta ”maalaisjärjellä” ajateltuna ihminen usein vetää yhtäläisyysmerkit juuri tietyn tuotteen tai hiilarimäärän ja paremman olon välille. Eikä siinä mitään, jos se toimii itselle: se ei vain ole koko totuus, pikemminkin pieni osanen siitä.

Blogini on hyvä esimerkki siitä, että samalle iholle voi sopia niin selektiivinen kosmetiikka, apteekin ihonhoito, hoitoloissa myytävä kosmetiikka, korealaiset trendituotteet ja luonnonkosmetiikan sertifioitu ihonhoitorutiini. Olenkin itse oppinut kantapään kautta sen, että se että ylipäänsä hoitaa ihoa on tärkeämpää kuin millä tuotteilla sen tekee. Tuotesarjan tai erillisten tuotteiden valinnassa voi siten painottaa hintaa, eettisyyttä, tuoksuja, tuntumaa tai tiettyjä ainesosia halunsa mukaan. Toki aina voi lähteä hifistelylinjalle ja vaatia esimerkiksi tieteellistä tutkimusta tuotteiden taustalla, mutta oletan että tavalliselle kosmetiikan käyttäjälle arkinen kokemus paremman tuntuisesta ihosta on tärkeämpi kuin spekulatiivinen peptidiyhdiste tai erityistä tuntemusta vaativa retinolituotteen käyttö.

Jos siis naapurin täti verkostomarkkinointivimmassaan tyrkyttää vallankumouksellisia GloSkinNY-tuotteita (nimi keksitty), voi ilman huonoa omatuntoa jatkaa Pirkka-tuotteiden käyttöä omassa rutiinissaan – ellei sitten halua ehdottomasti kokeilla jotakin uutta. Tärkeintä ihonhoidon kannalta oman kokemukseni mukaan on, että ihon suojaa auringolta, sen puhdistaa hyvin ja kosteuttaa riittävästi. Kuitenkin jos haluaa hurahtaa, kokeilla ja testata erilaisia tuotteita, se on vallan mahtavaa ja äärimmäisen hyvä juttu! Olenhan itsekin muun muassa vannoutunut Esse-tuotteiden käyttäjä. 😉

Mitä ajatuksia ihonhoitoharha herättää? Oletko kokeilija vai pysytkö tietyn merkin tuotteissa uskollisesti?

 

Kuulostiko kuvailemani ajatuskulku tutulta?

 

Mitä mieltä olet?
Tykkään Ihana Haha Vau Nyyh Pöh
11

5 thoughts on “Ihonhoitoharha

  • 27.7.2018 at 12:55
    Permalink

    Oon tietyllä tapaa kokeilija (bloggaaminenkin vaatii sitä), mutta mulla on ne muutamat tietyt luottotuotteet, joita käytän säännöllisesti ja ostan aina uuden kun edellinen loppuu. Ne on sellaisia mulle hyväksi havaittuja tuotteita, joille en kokeiluista huolimatta ole löytänyt ”parempaa” vastinetta.
    Ymmärrän kyllä sun pointin ja oon kyllä huomannut tuota jonkun verran muutenkin, että hurahdetaan johonkin yhteen merkkiin, koska ei ole aikaisemmin juuri muuta käytetty. Itse en ole kovinkaan merkkiuskollinen, mutta tietyt tuotteet tulee aina ostettua uudelleen ja uudelleen. Yleensä kyllä pyrin painottamaan tutuillekin, jotka kyselevät ihonhoitovinkkejä, että jos joku tuote tuntuu hyvältä iholla ja iho siitä tykkää, niin kyllä sitä silloin kannattaa myös käyttää, miksi suotta ruveta väkisin etsimään jotain parempaa, jos jo edellinenkin toimii hyvin!

    Reply
    • 27.7.2018 at 16:19
      Permalink

      Mä olisin kirjoittanut melkein samaa, eli peesaan Mariaa 😁

    • 28.7.2018 at 09:58
      Permalink

      Joo, luottotuotteitahan on itse kullakin! Tässä ehkä pointtina oli just enemmän se, että täydestä hoitamattomuudesta siirrytään edes johonkin hoitoon -> tuotteen merkki tai koostumus ei tässä ole ehkä niin ratkaiseva, vaan se että ylipäänsä hoitaa. Silloin ei voi vielä tehdä päätelmää siitä että tämä on Paras Sarja Ikinä. 🙂

  • 27.7.2018 at 19:54
    Permalink

    No pirkan tuotteita en naamaani laittaisi ja sen verran o.alta kohdalta voin todeta,että ennen käytin aika kalliita merkkituotteita kävin usein kosmetologilla sitten kyllästyin ja ostin edullisempia ja en enään käynyt kasvo hoidoissa vaan tein itse mitä milloinkin en huomannut et olisi suurempia muutoksia seurannut,ainoa mitä ihmettelen miten verkosto markkinointi liittyi tähän vai halusitko mollata nimittäin tiedän aika useita jotka tienaavat hyvin sillä saralla ja yleensä mehän matkitaan jenkkejä kaikessa mutta kyseisessä hommassa ei mikä aika typerää.

    Reply
    • 28.7.2018 at 10:00
      Permalink

      Kiva, että olet löytänyt sopivat tuotteet ihonhoitoon!

      Eikös verkostomarkkinoijat tienaa juuri hyvin sen vuoksi, että asiakkaalle uskotellaan että kaikki on ostettava samalta sarjalta 😉 Otin sen esimerkiksi, sillä siihen liittyy yleensä voimakkaasti omalla kokemuksella markkinointi (kun asiakkaat kuuntelevat yleensä itselle tuttua henkilöä myyjänä), eivätkä myyjät välttämättä ole kosmetiikan ammattilaisia vaan helposti lähestyttäviä taviksia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.