I love me 2014: messuilijan käsikirja

Huh, vihdoin saan tämän postauksen eetteristä ulos! Halusin tehdä I love me -messupostauksesta tarkkaan harkitun kokonaisuuden, joka sisältää vinkkejä niin messuilijalle kuin näytteilleasettajallekin, sekä palautetta järjestäjätaholle. Tällaisen kirjoituksen koostaminen ottaa kuitenkin aikansa kaikkine kuvankäsittelyineen, pohdintoineen ja kirjoittamisineen.

Tässä se nyt kuitenkin on: kaiken kattava messuopas!

1. Valitse vierailupäiväsi tarkoin

Olin sikäli onnekas, että järjestäjätaho valitsi minut yhdeksi bloggaajapassin saajista ja minulla oli täten tilaisuus messuilla halutessani kaikki kolme päivää ilmaiseksi. Maksavan asiakkaan kannattaa kuitenkin miettiä tarkoin osallistuuko messuille useampana päivänä, mitä haluaa ehdottomasti nähdä, kiinnostavatko luennot ja muotinäytökset, onko kilpailuissa mukana tuttuja ja niin edespäin. Hyvin varustautunut messuilija ottaa selvää aikatauluista jo etukäteen, miettii onko ruuhkaisin lauantai pikemminkin ahdistava kuin kiinnostava ja tahtooko hyödyntää jonkin tietyn päivän tarjoukset.

Messuilin itse perjantaina ja lauantaina, ja näistä päivistä suosikikseni nousi perjantai. Ihmisiä oli huomattavasti vähemmän liikenteessä ja näytteilleasettajilla riitti intoa palvella ja kertoa tuotteistaan. Lauantain kiireinen meno näkyi valitettavasti myös asiakaspalvelussa osassa kojuista, sillä ylikuormittuneet myyjät eivät yksinkertaisesti ehtineet palvella kaikkia kiinnostuneita. Näytteilleasettajan onkin huolehdittava siitä, että a) henkilökuntaa on tarpeeksi ja b) he ovat ammattitaitoisia. Sukulaistyttöjen TET-hommaksi kauneusmessut ei ole oikea paikka, sillä ruuhkassa epämääräisiä ”emmä tiiä mitä toi maksaa”-kommentteja saava asiakas ei mielellään palaa kojulle tai merkille enää asiakkaaksi.

Luentojen taholta koin kauneusbloggaajana suuren pettymyksen: ainoastaan perjantaina oli yksi ainokainen kosmetiikka-aiheinen luento kosmetiikan turvallisuudesta, muuten luento-ohjelma täyttyi erilaisista mielenhallinta-, terveys- ja liikunta-aiheisesta esittelyistä. Kävin poikaystäväni kanssa kuuntelemassa Patrik Borgin ja Rakel Lignellin luennon terveellisistä elämäntavoista ja painonpudotuksesta ihan vain päästäkseni kokemaan myös luentopuolen. Valitettavasti sinällään kiinnostava Borg ei onnistunut ”luennollaan” minua vakuuttamaan: se oli lähinnä kahden tuttavan keskustelua sinällään mielenkiintoisesta aiheesta, ilman powerpoint-esityksiä tai sen kummempaa tieteellisyyttä. Ihan kiinnostavaa kai lähinnä keski-ikäisistä koostuneelle yleisölle, mutta kannanottoja ja faktoja janoavalle nuorisolle tyhjä arpa. Luennoitsijoiden ja luentojen tilaajien onkin mietittävä tarkoin, mitä tilaisuudella haetaan (keskustelua, faktoja, jutustelua vai vuorovaikutusta) ja tehdä luentokuvaus sen mukaan, mielellään myös jonkinlaisella kohdeyleisötarkennuksella. Näin messukävijät välttyvät hutikäynneiltä ja luennoitsija tavoittaa haluamansa ihmiset.

2. Messuilijalle sopiva asustus

Vaikka I love me -messuille kuuluu myös muotipuoli, kannattaa messuilijan noudattaa rentoa ja helppoa pukukoodia tappajakorkkareiden ja nahkatoppien sijaan. Betonilattia on karsean kova kävellä ja muutaman tunnin astelu ympäriinsä rasittaa jalkoja yllättävän paljon. Mukavat jalkineet, kiristämätön paita ja mahdollisimman vähän kasseja mukaan! Jätin lauantaina käsilaukun kokonaan kotiin, sillä sain maksu- ja käyntikortit kulkemaan taskussani kännykän mukana ja minijärkkäri keikkui kätevästi olalla. Näin vältin perjantain ikävät niskakolotukset loppupäivästä. Lisäksi sain Marilta #purkkimafia-kassin paikanpäältä ja tämäntyylinen kevyt kangaskassi toimiikin messukassina oivallisesti.

Järjestäjälle täytyy antaa erityiskiitos leveistä kulkuväylistä, kuvassa näkyvistä aluemerkinnöistä lattiassa sekä levähdysalueista joita oli alueella useampia. Olisin tosin toivonyt helpompitajuista messukarttaa (ihan näytteilleasettajien omilla nimillä, osasto 6B8fx ei kerro sinällään juuri mitään) sekä jonkinlaista näytteilleasettajien kurinpitoa alueidensa suhteen. Nyt nimittäin osa teltoista, kojuista ja alueista oli hyvinkin erilaisia keskenään ja tämä aiheutti suuntavaistottomalle bloggaajalle ongelmia. Joidenkin osastojen lävitse pääsi toiselle käytävälle, jotkut olivat laittaneet tuotteensa tarjolle ihan käytävän vierelle ruuhkauttaen näin käytävän siltä kohtaa ja useilla tuntui tila loppuneen kesken täyteenahdetusta esittelytilasta päätellen. Näin kiertely oli selkeistä käytävistä huolimatta hiukan epämääräistä ja onnistuinkin missaamaan muutaman mielenkiintoisen ständin, kuten Idun Mineralsin ja Lumenen.

3. Ruokaa! Mistä ja miten?

Fiksu messuilija toimii toisin kuin minä ja syö etukäteen lounaan ennen messuille saapumista. Alueella vierähtää helposti muutama tunti, joten ilman kunnon tankkaamista nälkä yllättää nopeasti. Messut olivat toki täynnä erilaisia välipalatarjouksia ja ravintoloita, mutta varsinkin lauantaina syömään sai jonottaa yllättävän kauan eikä pienen raakasuklaapatukan ostaminen sujunut yhtään sen nopeammin. Kylläisenä jaksaa kierrellä pidempään ja mieliala pysyy ylhäällä, eli kannattaa varata mukaan vesipullon lisäksi pari välipalapatukkaa verensokerin nostattajiksi.

Näytteilleasettajien ruokatarjonta oli erinomaista ja kattoi kaiken leivonnaisista kunnon ruokaan. Lisänä toimivat Messarin omat ravintolat alueen laidoilla ja auloissa. Smoothiet ja raakaherkut näyttivät tekevän kauppansa erinomaisesti, samoin usean tarjoajan kahvi- ja teekupposet. Pienet ravintolat ja kahvilat tuovat myös ihanan markkinamaisen tuoksun tapahtumaan ja pysähtelinkin tuon tuosta katselemaan kivoja väliaikaiskuppiloita. Roskien kierrätys oli myös järjestetty erinomaisen selkeästi, siitä iso plussa.

Kehitysideana ensi vuodelle toivoisin järjestäjältä laajempaa kahvilapöytäaluetta, jonka reunoille voisi yhdistää voimansa useampi sapuskan tarjoaja: näin ruokapisteiden omat vähäiset pöytätilat eivät joudu niin kovalle koetukselle ja halutessaan asiakas voisi tehdä ostoksia useammasta pisteestä. Myös seurueet voisivat kätevämmin seurustella yhdessä kun ei tarvitsisi päättää sitä ”kaikille kelpaavaa” paikkaa, vaan jokainen saisi hakea oman mieltymyksensä mukaiset atriat haluamaltaan pisteeltä palaten seurueen yhteiseen pöytään.

Ruoasta puheen ollen… Fiksu näytteilleasettaja tarjoaa makeisia ja maistiaisia houkutellakseen asiakkaita tuotteensa piiriin. Itse hämmästyin suuresti esimerkiksi raakasuklaan maukkautta! En olisi ikinä tullut ostaneeksi sokkona moista epäilyttävältä kuulostavaa superfood-mulperi-goji-nibs-settiä, mutta maisteltuani ilmaisnäytteitä alkoi raakasuklaakokkailu kiinnostaa myös kotioloissa. Hygieenisyyteen kiinnittäisin kuitenkin huomiota: jonkinlainen otin maistiaisiin olisi enemmän kuin tarpeen, etteivät kaikki lääpi suklaapalleroita läpi sormin.

Myös kalorittomia herkkuja löytyi yllin kyllin ja kunniamaininnan Erityisen Herkullisesta Messupisteestä haluan antaa Elvarin karkkikojulle! Vaikka korut eivät ole yhtään tyylisiäni, jäin silti ihastelemaan niiden taidokasta toteutusta ja upean värikästä pistettä. Tietynlaisen huumorintajun omaaville sopisivat hyvin esimerkiksi riisipiirakkakorvikset, kun taas oma graafinen ja hennon pastellisesta tykkäävä silmäni iskeytyi heti salmiakki– ja vaahtokarkkikorviksiin.

4. Messuilijan ostokset

Tästä päästäänkin sujuvasti seuraavaan messuvinkkiin, eli lahjaostoksiin. I love me -messut on otollinen paikka ostaa itselle jotain kivaa, mutta huomasin itse monen näytteilleasettajan kohdalla pohtivani jo mahdollisia joululahjoja. Moni kun tarjosi käteviä tutustumispakkauksia tai tarjoushintaisia tuotteita, jotka sopivat monelle. Messuilla tarjonta oli todella laaja luonnonkosmetiikasta muotiluomuksiin, joten kaiken ikäisille löytyi varmasti jotain kivaa. Joululahjoiksi pohdin itse kosmetiikkapuolelta muun muassa Mariela Sarkiman uutuustuotteita, Tangle Teezereitä, Invisibobbleja, Hurraw!-huulirasvoja, Zoyan kynsilakkoja, Ziajan ihonhoitotuotepaketteja, Biozellin uutuuksia ja luonnonkosmetiikan käsisaippuoita ja -voiteita, joita löytyi monelta tiskiltä. Vain muutamia mainitakseni 😉 Tiedätte siis sukulaiset mitä kenties odottaa lahjapaketeista tänä vuonna…

5. Mielenkiintoisimmat pisteet

Monet merkit olivat panostaneet messuille suuren volyymin ständeillä ja niistä huomattavimmat kuuluivat Mariela Sarkima Beautylle ja Tangle Teezer / Invisibobble / Beautyblender -kolmikolle. Näillä alueilla oli paitsi selkeä ja houkutteleva ulkoasu, myös paljon neuvontaa ja tapahtumia. Mariela tarjosi pisteellään meikki- ja kampausaiheisia koulutuksia, joihin ilmoittauduttiin paikan päällä. Opetustilaisuudet keräsivät myös yleisöä ja idea oli aivan mahtava, sillä juuri tämä jäi useilta ständeiltä puuttumaan: monella oli hyvä tuote, mutta ei tilaisuutta tai tilaa näyttää sitä käytössä. Myös yhteistyö eri alojen kanssa oli hieno juttu, kun Marielan alueelle oltiin saatu samaan aikaan Natural Coden uudet meikkituotteet, Remingtonin muotoiluraudat ja Cailapin hius- ja meikkausvälineet. Miten niin liikaa? -blogin leikkimielellä jakama Innovatiivisin Messupiste -palkinto meneekin Marielan tiimille!

Näytteilleasettajan kannattaakin miettiä, mikä on se oman ständin juttu. Ei haittaa vaikka esiteltävänä olisi vain yksi tuote, sen todistaa Marvis-hammastahnan tyylikäs esillepano. Yhden, kauniin tuotteen ympärille oli rakennettu tyylikäs messuosasto ja tahnat kävivät kaupaksi hyvää tahtia.

Messuilijalle vinkkinä, että kannattaa jo hieman etukäteen miettiä mitkä merkit kiinnostavat ja selvittää, onko näillä merkeillä tapahtumia alueillaan. Näin saa messukokemuksesta kaiken irti ja pääsee tutustumaan suosikkimerkkeihinsä tai kuumiin uutuuksiin heti paikan päällä syvemmin. Monet messujen demonstraatioista olivat ilmaisia tai maksoivat pienen määrän rahaa (esim. pikameikkejä ja -manikyyrejä oli paljon tarjolla), eikä tuoteostoksia edellytetty.

7. Tarjous! Tarjous! Tarjous!

Parantumattomana alehaukkana myönnän, että suurin syy messuinnostukseeni oli paitsi mahdollisuus päästä tutustumaan useaan mielenkiintoiseen tuotteeseen ja brändiin samanaikaisesti, myös hyvät messutarjoukset. Odotin innolla suosikkimerkkieni pisteitä, josko sieltä lähtisi jotain ihanaa mukaan edulliseen hintaan… Budjettini oli vaatimattomat 30 euroa, jonka pystyin niukin naukin nipistämään muutenkin pienistä tuloistani.

Odotin tarjouksia ehkä liikaakin, sillä usealla pisteellä saattoi olla myynissä jopa ihan normaalihintaisia tuotteita vailla edes paljousalennuksia. Säälittävät kymmenen tai kahdenkymmen prosentin alennukset eivät vielä innosta minua ostoksille, vaan sytyn vasta puolen hinnan alekorituotteista. Ymmärrän, etteivät yrittäjät voi myydä tuotteitaan miinukselle, mutta joitakin ns. sisäänheittotuotteita olisi jokaisella pisteellä hyvä olla. Markkinoinnin perussääntöjen mukaan jo yhden, helpon ostopäätöksen tehnyt asiakas on taipuvainen ostamaan lisää. Myönnän, että sovin tuohon perusasiakkaan muottiin oikein hyvin. Moni yrittäjä oli hyödyntänyt myös ”happy hour”-tarjouksia, joissa tiettyyn kellonaikaan tehdyn ostoksen sai roimalla alennuksella. Tämä kannusti palaamaan pisteelle myöhemmin, vaikka vaarana on tietysti aina asiakkaan unohtuminen muualle.

Keskimäärin myyjien asiakaspalveluasenne oli hyvä, joskin jotkin pisteet erottautuivat sekä häpeäkseen että edukseen. Paras Palvelu -kunniamaininnalla haluan ehdottomasti muistaa Hurraw / Nafha -pisteen ihanan aurinkoista meininkiä ja asiantuntevaa palvelua. Myös Grimasin ja Cesars Shopin kojulla minut otettiin vastaan hyvin ja sain erittäin hyviä vinkkejä ostamieni tuotteiden käyttöön, sekä Grimasilta bloggaajapassilla pienen alennuksen tuotteista. Bloggaajapassi ylipäänsäkin avasi ovet ystävälliseen kohteluun ja kannoinkin mukanani kotiin paitsi ostoksia, myös testituotteita.

Valitettavasti joillakin näytteilleasettajilla oli asenteessaan päivittämisen varaa, kuten aina tällaisissa suurissa tapahtumissa. Muutama työntekijä ei oikein osannut kertoa tuotteistaan, vaikka pääosin hyväntuulisia olivatkin. Inhoan myös tyrkyttävää myyntityyliä: eräskin naisihminen oli väkipakolla jo pakkaamassa mukaani ihonhoitotuotteita ”vain 70 euron hintaan” ja ”ekstrahyvällä tarjouksella”. Tämä sai minut katoamaan tiskiltä hyvin nopeasti, vaikka tuotteet alunperin kiinnostivatkin. Toisaalta se mikä ei minulle myyntityylinä toimi, on jollekin toiselle erinomaista palvelua. Olin tosin bloggaajana ensisijaisesti kiinnostunut tutustumaan merkkiin, en ostamaan varsinaisesti mitään mikäli toki vaikuttaa katsantokantaani.

8. Rento fiilistely!

Viimeisenä vinkkinä haluaisin antaa niin messukävijälle kuin jälleenmyyjällekin sen, että rento ja hauska fiilis kannattaa muistaa messuvilinässä. Oli mahtavaa törmätä erikoisen aurinkoiseen hymyyn kanssamessuilijan kasvoilla ja jakaa tyttöporukassa vaihdettuja vinkkejä tuotteiden käyttötarkoituksesta. Päädyinpä myös avustamaan muutamassa tuotehankinnassa kanssa-asiakkaita. Samoin oli ihanaa saapua sellaisen näytteilleasettajan pisteelle, jossa asiantuntijalla ei ollut kiire mihinkään ja sain rauhassa esittää tyhmältäkin tuntuvia kysymyksiä. Erityiskiitos tästä Oralin hammasvalkaisuekspertille!

Vaikka messukiire ja ihmispaljous turhauttaa, kannattaa vaikka haukata välipalapatukka ja rauhoittua hetkeksi kahvin tai teen ääreen. Yrmyniskainen kyynärpäätaktiikka jättää pahan mielen kaikille, eikä ryppyotsaisen myyjän pisteelle jää mielellään tekemään ostoksia.

Kaiken kaikkiaan I love me -messut olivat mahtava kokemus ja ne ovat kehittyneet hurjasti sitten vuoden 2012, jolloin viimeksi pääsin siellä vierailemaan. Innolla lähden messuille myös ensi vuonna, sillä tämä on aika ainutlaatuinen tilaisuus päästä tutustumaan kerralla näin moneen hyvinvoinnin ja kauneuden ammattilaiseen. Toivottavasti osaan ensi vuonna olla myös hieman rohkeampi ja lähestyä minua yhteistyömielessä kiinnostavia tahoja helpommin. Nyt monesti ujostelin liikaa enkä kehdannut alkaa jutulle esittelijöiden kanssa.

Messuilitko vai kotoilitko? 🙂

PS. Tämän vuoden messujen julkkisbongaus: Marko Bjuström!

Comments

  1. Mulla meni kans Lumene kokonaan ohi ja myös Grimas :PToisaalta mun mielestä messuilla ei ollut erityisen hyviä tarjouksia, joten sinänsä ei haittaa 😛 Inglotin 20 e lahjakortti tosin tuli lunastettua shoppailemalla…. 😀

    • Oo, kiva että sait käytettyä lahjakortin messuilla 🙂 olisi kyllä ollut kiva, jos tarjouksia olisi ollut enemmän. Ehkä messupaikat ovat niin hintavia, ettei kannata myydä alennuksella? :/

  2. Kiva postaus! Tosi kivasti kirjoitettu! Yhden asian haluaisin sanoa: olen pettynyt tähän blogiin ja harkitsen luenko tätä enää jatkossa… Tässä syy: lupasit sunnuntaina että tämänpäiväinen postaus tulisi ”huomenna” eli maanantaina eikä silloin ilmestynyt minkäänlaista postausta. Jos lupaat jotain, pidä lupauksesi!

    • Hei ja kiitos palautteesta, niin hyvästä kuin huonostakin. Muistan kyllä, että näin lupasin ja tämän postauksen alussa selitän, että kirjoittaminen vei odotettua enemmän aikaa. Ymmärrän, että petyit siihen ettei tekstiä kuulunut ja olen siitä pahoillani. Valitettavasti blogi ei ole minulle ammatti, joten muut asiat menevät sen edelle. Tähän täytyy blogimaailmassa vain tottua, sillä harvalla meistä on työnantajan velvoitetta postata tiettyinä aikoina.

  3. AAAaAAAAHAHHAHAHAHAAAAA tuo Anoyymi 😀 😀 😀 😀 Päivän naurut, kiitos hänelle siitä!

    • Sain sun kommentistasi naurut, Kaisu! Tuollainen moittiminen ei ole kivaa, mielipiteitä saa antaa ja Anonyymi olikin kirjoittanut asiansa nätisti, joten lopeta tuo kommentointi!

    • Ymmärrän Kaisun reaktion, sillä minunkin mielestäni on hieman ylimitoitettua lopettaa koko blogin lukeminen mikäli yksi postaus myöhästyy luvatusta ajasta 🙂 Toivon myös lukijoilta ymmärrystä tähän, vaikka toki jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja kritiikkiä saa antaa 🙂

  4. Kiva postaus, erilainen näkökulma messuiluun 🙂 Mua harmittaa, että missasin myös Lumenen pisteen ja samoin Marvisit 🙁 Lauantaina oli niin jäätävä ryysis, ja harvalla pisteellä oli taivaanmerkkejä (tästä pointsit kotiin esim. Oriflamelle!). Yritin suunnistella pöytänumeroiden perusteella, mutta välillä oli mahdoton sanoa, onko kyseessä nyt käytävä g vai h 😛

    • Kiitos! Mäkin ihmettelen yhä, että missä pirussa se Lumene oikein oli kun en siitä nähnyt vilaustakaan 😀 Joo, eipä nuo käytävät tai pöytänumerot olleet kovin selkeästi merkittyjä ja tungoksessa se on aina vain ikävämpää.

  5. Ihanan erilainen tää sun postaus!
    Mun pitäis omani saada kanssa ulos tällä viikolla eli minä messuilin. Ite koitin kanssa etsiä tuota Lumenea mutta turhaan.

    • Kiitos Marina! 🙂 Hah, no onneks en ollut ainoa joka ei Lumenea nähnyt niin ei nolota ihan niin paljoa… 😀

    • Kiitos! 🙂 Joo, kyllähän tähän aikaa sai kulumaan mutta halusin, että tämä olisi mahdollisimman informatiivinen sekä messuilijalle että näytteilleasettajalle. Ja bloggaajapassin saaneena koin hieman velvollisuudekseni antaa palautetta myös järjestäjätaholle… ^_^

  6. Kiva postaus ja paljon olet nähnyt vaivaa tämän eteen 🙂 Tuohon alussa mainitsemaasi liittyen täytyy sanoa, että mä ainakin ymmärrän enemmän kuin hyvin, että sulla on tämän koostamiseen kulunut paljon aikaa. Kaikki lukijat eivät välttämättä käsitä sitä (en sano tätä mitenkään pahalla lukijoita kohtaan) miten yllättävän paljon aikaa yhdenkin postauksen tekoon kuluu (varsinkin jos on vielä taipuvuutta tarkkuuteen ;). Mä käytän ainakin hirveästi aikaa lähes jokaisen postauksen tekemiseen. Kuvaaminen ja kuvien käsittely vie kirjoittamisen lisäksi oman aikansa. No, ehkä avaudun tästä joskus enemmän oman blogin puolella 😀 Joka tapauksessa pointti oli, että ymmärrän sun vaivannäön! ;D

    Sitten messuihin liittyen… Marvisin tahnat näyttivät kyllä tekevän hyvin kauppaa ja itsekin ostin kolme, kun niitä sai ”osta 3, maksa 2” -tarjouksella 🙂 Hampaidenpesutuokio saa ihan uutta särmää lakutahnan ja muiden makujen ansiosta, haha! Itse en ollut ollenkaan korupuolella, mutta noista karkkikoruista täytyy sanoa, että söpöjä ovat, vaikka ei mun tyyliin välttämättä sopisikaan. Lahjaksi voisin kyllä ostaa! 🙂

    • Kiitos ihanasta kommentista MS! 🙂 Tähän postaukseen meni kyllä tovi, että sain edes kuvat muokattua. Valitsin ja muokkasin siis kuvat jokaisen ensin erikseen (niitä oli reilut 20), sitten tein niistä kollaasit ja tässä vaiheessa oli mennyt jo pari-kolme tuntia. Itse kirjoittamiseen taas kului hyvinkin pari tuntia ja siihen päälle vielä oikoluvut, joita harrastan paljon ja muokkaan tekstiä pitkään. Kun tämä ei ole ammatti, on hieman hankalaa löytää tarpeeksi paljon aikaa näiden syväluotaavien postauksien kirjoittamiselle. Kuvien käsittelyä kun ei edes viitsi aloittaa jos aikaa on vain puoli tuntia, eikä tuossa ajassa juuri tekstiäkään saa työstettyä julkaisukuntoon. Tykkään todella tehdä näitä pidempiä postauksia ja panostan kirjalliseen antiin paljon, joten ihana kuulla että arvostat tätä vaivannäköä 🙂

      Mä niiiiin meinasin sortua noihin makutahnoihin! Ihan en kuitenkaan malttanut, kun ajattelin että joululahjoiksi sitten… 🙂 Korukarkit löytyivät itse asiassa muotipuolelta, ja oli niin vinkeän näköinen ilmestys koko koju että olin ihan silmät sydäminä <3

  7. Hyvä postaus! Kemikaalicocktailissa oli hieman samantyylinen, tosi hyvä sekin.

    Mä suosittelen vesipulloa ja huulirasvaa mukaan, mulla ainakin kuivui suu ja huulet koko ajan :D. Olikohan ilma jotenkin kuivaa vain olinko vaan äänessä niin paljon 🙂 ?

    Minäkin ärsyynnyin sellaisesta helppoheikki-tyylisestä tyrkytyksestä, vaikka kyllä toki myydäkin saa. Eri asia vain, että millä tyylillä.. Olisi kiva saada esim. tuotesuosituksia.

    • Kiitos Hellin! 🙂 Lukaisin myös Noora Shinglerin kirjoituksen ja se mukaili ajatusmaailmaani aika tarkoin. Siinä oli tosi hyviä vinkkejä näytteilleasettajille!

      Siellä oli ihan ÄLYTTÖMÄN kuiva ilma!! Unohdin postauksessa mainita, mutta perjantain olin siis melkein sokea kun unohdin silmälasit kotiin (näköni on -1) ja sisäilma kuivasi silmäni korpuiksi. Siinä sitten räpyttelin ja siristelin, eli ei ihmekään jos en löytänyt asioita tai tunnistanut tuttuja. 😀

      Tuo myyntimielessä tyrkyttäminen on inhottavaa. En oikein tiedä, keneen se sitten sopisi että joku osaisikin jotain?

  8. Tosi kiva idea sulla tässä postauksessa ja aika samoja huomioita oot tehnyt kuin minäkin. Itsekin olisin toivonut vähän parempia messutarjouksia. Monissa paikoissa oli todella kurjat tarjoukset tai jos niitä olikin, niin niitä ei välttämättä edes ollut missän esillä, vaan vasta kysymällä selvisi että jotain tarjouksiakin on. Näin niinku liiketaloutta opiskelleena sellainen vaikuttaa erikoiselta. 😛

    • Tuo oli kyllä ikävää, ettei tarjouksia edes mainostettu. Monesta tuotteesta puuttui myös selkeä hinnoittelu ja tarjouksien oheen olisin kaivannut myös tietoa normaalihinnasta, olisivat myyjätkin säästyneet niiltä sadoilta ”paljonko tää on normaalisti”-kyselyiltä. Pikku juttuja, mutta ostokokemuksen kannalta äärimmäisen tärkeitä 🙂

  9. Heei olikin kiva saada lukea messuista tällaisestakin aspektista! Vaikken itse ollut messuilla kun vaan perjantaina, niin se vaikutti kyllä päivänä juuri sopivalta kun esittelijöillä oli oikeasti aikaa esitellä tuotteita eikä kaikkialle tarvinnut jonottaa.

    Huomasin kanssa tota tyrkyttämistä, ja joillakin kojuilla tuli myös semmoinen olo ettei mitään saa edes katsella jos ei aio ostaa. Semmosissa paikoissa vähän into lopahti ja liuettiin paikalta.

    • Kurjaa, jos joillain kojuilla meininki oli noinkin torjuvaa :/ Pahin kokemukseni oli juurikin tuo tyrkytystäti ja eräs hyvin välinpitämätön setä, jota eivät tuntuneet omat tuotteet kiinnostavan lainkaan. Ymmärrän, jos halutaan antaa rauha katsella tuotteita mutta senkin voi tehdä niin monella tapaa ilman että asiakas tuntee itseään ei-toivotuksi.

      Perjantai oli tosi hyvä messupäivä, taidan ensi vuonna panostaa nimenomaan siihen! 🙂

  10. Peukku syväluotaukselle! Munkin mielestä osastot oli sijoitettu jotenkin sokkeloisesti. Oli hankala liikkua järjestelmällisesti ja paljon kaikkea jäi harmiksi näkemättä. Kaipaisin myös karttaa, jossa olisi merkit/firmat nimettynä. En mä jaksa etsiä 50:lle koodille omistajaa. 🙂

    • Koodien etsiminen olikin tosi työlästä hommaa! Ja kuten ylempänä sanottiin, aina ei voinut olla ihan varma käytävän kirjaimesta/numerosta. Selkeyttä siis, niin kosmetiikkafriikit pääsevät apajille sujuvammin 🙂

  11. Kiitos ihan mahtavasta ja kattavasti postauksessa, jossa oli aivan loistavia pointteja, joita varmasti monen kannattaisi käydä lukemassa. 😉

    • Hyvä että tykkäsit! 🙂 Aion nostaa tämän ensi vuoden messujen aikaan esille vielä, jotta vinkit päätyvät varmasti käyttöön useammalle.

  12. Hieno, analyyttinen postaus! Toivottavasti tämän kävisi myös mahdollisimman moni järjestäjä lukemassa, niin saataisiin ensi vuonna vielä entistäkin paremmat messut!

    Suunnistamisessa oli suuria vaikeuksia minullakin, ja olisin kaivannut myös luentoja ja esityksiä enemmän, erityisesti kosmetiikkapuolelta! 🙂

    • Kiitos Pumpuli! 🙂 Itse asiassa linkitin postaukseni Messukeskukselle ja heiltä kiiteltiin kovin postauksen antia. Kehitysehdotuksetkin otettiin ilolla vastaan, eli messuista tulee varmasti ensi vuonna vieläkin kivemmat. 🙂

  13. Minäkin messuilin Iloveme-messuilla lauantaina ja tykkäsin ehdottomasti, vaikka rahanmenoahan se tiesi.. 🙂

    Mukavasti olit tehnyt hieman erilaisen messupostauksen kuin moni muu ja tässä oli varmasti ihan kelpo vinkkejä monelle messuilijalle.

    • Rahanmenohan on se kaikista ikävin puoli noissa messuissa 😉 Kiitos kehuista! Tykkäsin tehdä tätä, vaikka kova homma olikin. Teidän kehut kuitenkin palkitsevat kaiken vaivannäön! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

© 2022 Miten niin liikaa? · on Genesis Framework