Draamaa kosmetiikan kulisseissa – onko brändin asenteella väliä?

Kun löydät hyvän kosmetiikkatuotteen, pohditko brändin julkista toimintaa? En ole juurikaan joutunut pohtimaan vastausta tähän kysymykseen itse, sillä jätän itselleni jollain tavalla ongelmalliset tuotteet jo lähtökohtaisesti testaamatta ja ostamatta. Joskus käy kuitenkin niin, että huippuhyvän brändin julkinen kuva särkyy tavalla tai toisella. Milloin perustajan ympärille kehittyy draaman aineksia, milloin kyse on yrityksen asiakastietojen vuodosta tai huonosta tiedottamisesta liittyen ongelmiin. Nyt joudun pohtimaan omaa suhtautumistani Deciem-yrityksen valmistamaan The Ordinaryyn.

Tapaus: The Ordinary

The Ordinary on huikean halvoista mutta vaikuttavista ihonhoitotuotteistaan tunnettu merkki, jonka satumainen nousu kosmetiikka-alan tähtitaivaalle tapahtui nopeasti ja suurten suosionosoitusten saattelemana. The Ordinary mainostaa käyttävänsä tuotteissaan ainoastaan toimivia, vaikuttavia ainesosia ja onnistuu siksi pitämään trendiainesosista muodostuvat tuotteensa halpoina. Tieteellinen lähestymistapa näkyy tuotteiden kuvauksissa ja käyttöohjeissa jopa vaikeaselkoisuuteen asti.

The Ordinaryn perustaja Brandon Truaxe on aiheuttanut kosmetiikkamaailmassa kohahduksia etenkin Instagram-postaustensa suhteen. Truaxe hallinnoi brändin Instagram-tiliä ja vuodattaa sinne usein henkilökohtaisia kannanottojaan, brändiin liittymättömiä asioita ja jopa rasistisiksi ja hyökkääviksi tulkittuja kuvia. Kuten ylläolevasta kuvasta huomaa, ei kyseessä ensivilkaisulta ajattelisi olevan kansainvälisen kosmetiikkayrityksen virallinen Instagram-tili.

Kaikki alkoi käsitykseni mukaan alkuvuodesta, kun Truaxe julkaisi yrityksen IG-tilillä useita pitkiä viestejä. Viesteissä hän ilmoitti muun muassa lopettavansa muovin käytön tuotteissaan, irtisanovansa sisarbrändin valmistajan ja lopuksi irtisanoi myös USA:n Deciem-tiimin. Tämä aiheutti kommenttimyrskyn ja Truaxen tapa vastata kommentteihin oli kaksijakoinen: positiivisia kommentteja hän kiitti ja negatiivisia, kritisoivia tai huolestuneita haukkui, pyysi siirtymään muihin tuotteisiin ja julkaisi erään seuraajan kuvan tilillä vahingoittamistarkoituksessa (sittemmin kuva on poistettu). Osa seuraajista päätyi jopa polttamaan The Ordinary -tuotteita vastauksena yrityksen omituiseen ja harkitsemattomaan ulosantiin.

Truaxen omavaltainen viestintä Instagramissa oli vasta alkua. Pian Truaxe irtisanoi yllättäen brändin varatoimitusjohtaja Nicola Kilnerin. Yrityksen Instagram-viestintä muuttui yhä enemmän ja enemmän Truaxen henkilökohtaiseksi tiliksi. Huhtikuun lopussa Truaxe julkaisi IG-tilillä useita videoita, joissa hän suorasanaisesti pyytää seuraajia soittamaan hätänumeroon ja vaikuttaa jokseenkin tasapainottomalta. Sittemmin videot on poistettu ja uudessa ulostulossa Truaxe vakuuttaa olevansa kunnossa. Kuitenkin eilen tilille ilmestyi jälleen jopa psykoottisilta vaikuttavia videoita ja niiden sisältöä puidaan viimeisimmässä julkaistussa kuvassa. Videot on jälleen poistettu.

Koko jupakasta antaa selkeän kuvan The Cut -lehden artikkelisarja.

Kuluttajan tunnelmat

Olen tilannut omat The Ordinary-tuotteeni aikaa sitten ja käyttänyt osan loppuun. Olen kuitenkin pohtinut uusien tuotteiden ostoa: voinko tukea tuotemerkkiä, jonka ulosanti on nähtävästi täysin ammattitaidotonta ja suodattamatonta? Brändiä, jonka perustajalla vaikuttaa olevan henkilökohtainen, muille epäselvä agenda, johon hän käyttää yrityksen viestintäkanavia? Olenko vain pikkumainen, kun vaadin brändiltä siloteltua julkisuuskuvaa?

Kuten kaverini totesi eilisessä Whatsapp-keskustelussa, tulee paha olo kun seuraa ihmisen romahdusta lähes reaaliajassa. Brandon Truaxe näyttää kärsivän jonkinlaisesta mielen tasapainottomuudesta ja tarvitsee selkeästi apua. Moni kuitenkin tuntuu laittavan Truaxen käyttäytymisen ”taiteilijan ekstentrisyyden” ja Deciemin tunnuslauseen (”the abnormal beauty company”) piikkiin. Inhoan kuitenkin ajatusta, jossa luovuuden tähden ihmisen kerta kaikkiaan pitää kärsiä mielenterveydellisistä ongelmista. Hulluus ei koskaan ole edellytys tai vaatimus suurille teoille. Minusta on vastuutonta, että Deciemin omistaja Estée Lauder ei vielä ole tehnyt toimenpiteitä Truaxen auttamiseksi. Tai ehkä onkin, mutta ne eivät ole tulleet julkisuuteen.

Toisaalta ajattelen myös amerikkalaista kulttuuria ja sen meltdown-julkkiskertomusta. Amerikkalaisille julkisuuden henkilöille tuntuu olevan suorastaan välttämätöntä käydä läpi tarina, jossa suuri tähti romahtaa, sekoilee, toipuu ja pyytää julkisesti anteeksi käytöstään. Joskus julkisuustemppu on laskelmoitu, joskus täyttä totta. Voisiko kyseessä olla samanlainen tempaus, jonka tarkoituksena on kasvattaa The Ordinaryn ja Deciemin tunnettuutta? En tiedä.

Toistaiseksi olen lopettanut Deciemin Instagram-tilin seuraamisen. Ostamani tuotteet käytän myös loppuun, mutta tuskin esittelen niitä blogissa tai ostan uusia. Tällä hetkellä The Ordinary näyttäytyy minulle osittain vastenmielisenä, hukassa olevana brändinä jota en halua tukea. En tiedä, mikä saisi mielipiteeni muuttumaan. Ongelmien lakaiseminen pois näkyviltä ja IG-tililtä? Estée Lauderin vahvempi ote viestinnästä? Brandon Truaxen hoitoon hakeutuminen ja anteeksipyyntö? Vaikea sanoa.

Mitä mieltä olet brändin johtohahmon toiminnasta? Onko sillä merkitystä tuotteiden ostamisen kannalta?

 

Selvitätkö brändin taustoja vai onko tärkeintä toimiva tuote?

 

Mitä mieltä olet?
Tykkään Ihana Haha Vau Nyyh Pöh
91

10 thoughts on “Draamaa kosmetiikan kulisseissa – onko brändin asenteella väliä?

  • 10.5.2018 at 14:40
    Permalink

    Tätä oli kyllä hermojaraastavaa seurata. 🙁 Mä olen viime kuukausina vältellyt tilin seuraamista juuri näiden kummallisten ulostulojen vuoksi, mutta hengannut kuitenkin mukana mahdollisten tuotetietojen vuoksi, sillä ne ovat aina olleet priimaluokkaisia ja opettavaisia.

    Kuten säkin sanoit, aiemmin rajanveto on ollut helppoa niiden brändien kohdalla, joiden toimintaa en halua tukea kun ongelmat ovat olleet tiedossa jo etukäteen, mutta tässä tuotteet möivät ja kulissit lehahtivat liekkeihin vasta reilusti jälkikäteen ja melkoisen kuumalla liekillä. Tai muotoillaan tämä vielä tarkasti: en ole käyttänyt yhtään Deciemin tuotetta, mutta se on roikkunut tutustun-tähän-heti-seuraavassa-käänteessä -statuksella mukanani jo pitkään. Juuri eilen klikkailin taas tieni kauppaan ja täytin ostoskorin tuotteilla siltä varalta, että tuota..jotain tapahtuisi tuotteiden saatavuudelle jatkossa. Ja tunnen huonoa omatuntoa tästäkin! Kuka kunniallinen ihminen katsoo sivusta tällaista show’ta ja täyttää samalla tyytyväisesti hyräillen omia tuotevarastoja hyvillä ja edullisilla tuotteilla? Hngh. Ostoskori ei toistaiseksi päätynyt vielä kassalle.

    Toivon, että BT saa kaipaamansa avun ja että brändin tarina ei vajoa, sillä näistä viimeaikaisista romahduksista huolimatta käsillä on kuitenkin jotain hyvin ainutlaatuista.

    Tärkeä aihe. <3

    Reply
    • 17.5.2018 at 10:13
      Permalink

      The Ordinaryn tuotetiedot on kyllä todella opettavaisia ja tieteellisiä, ja onhan niissä käytetty ihan huikeasti vaikuttavia ainesosia. Tosin nyt tämän draaman seurauksena olen alkanut soraääniä kuunnella tarkemmin, ja monet puhuvat siitä etteivät tuotteiden ainesosat olisikaan ihan niiiiin priimaa kuin lupaillaan. Kun kyllähän se nyt on totta, että laadukas hyaluronihappo maksaa enemmän kuin huono ja miten tuotteen hinnoittelu sitten sen jälkeen…

      Deciemillä on myös muita hyviä brändejä ja erityisesti niistä kiinnostaa NIOD ja The Chemistry Brand. Valitettavasti nekin jäävät hieman unholaan nyt, kun koko lafka ei houkuta lainkaan :/

      Pelkään, että jos tämä meno jatkuu, niin seuraavaksi alkavat vetäytyä pakkaustoimittajat ja muut ”piilossa olevat” tavarantoimittajat. Sitten seuraa toimitusvaikeuksia ja alamäki onkin valmis.

  • 10.5.2018 at 16:11
    Permalink

    Tottakai on. Itse en asioi esim. Kärkkäisellä lainkaan näiden asioiden vuoksi. En halua tukea millään tavalla firmaa jolla on uusnatsikytköksiä. Kunnioitan entistäkin enemmän myös Finlaysonia ja Fiskarsia, jotka lopettivat noiden kytkösten takia tuotteiden myynnin kyseisessä firmassa.

    En ihan pienistä nillitä ja olen valmis katsomaan kyllä sekoilua osin sormienkin välistä, mutta esim. tapaus Kärkkäinen on jo sitä luokkaa, että en halua tukea firmaa. En ole seurannut tapaus Ordinarya, mutta vaikuttaa kyllä todella kummalliselta tilanteelta omiin silmiin.

    Reply
    • 17.5.2018 at 10:15
      Permalink

      Joo, natsi-Kärkkis on täälläkin vahvassa boikotissa. Lime Crimen tuotteisiin menetin innostuksen heidän maksutietovuotonsa (ja ennen kaikkea siihen liittyneen tiedotuksen) vuoksi ja Jeffree Starin suhteen olen ollut aina hieman varpaillani, että mitähän draamaa seuraavaksi on siltä suunnalta luvassa. Toki tavalliselle kuluttajalle tällaiset brändien kytkökset ja ongelmat eivät ole niin näkyviä, toisin kuin meille tiettyä alaa seuraaville harrastajille ja asiantuntijoille.

  • 10.5.2018 at 16:29
    Permalink

    Mä kyllä seuraan edelleen brändiä IG:ssä, mutta en ole seurannut noita avautumisia yhtään, mitä nyt sivukorvalla ja silmällä kuullut ihmisten puhuvan somessa. Mä tykkään tuotteista kovasti ja tilasin äskettäin uuden satsin kokeiltavaa. Tämä kohu ei jotenkaan ole kolahtanut niin pahasti kuin vaikka Lime Crime kohu aikanaan, jonka tuotteita en olekaan sen koommin ostanut. Toki siihen vaikutti se, että itse olin osallisena tilanteessa. Toivon kuitenkin kovasti, että Brandon saa selvästi tarvitsemaansa apua ja joku muu ottaa haltuuna brändin julkiset sometilit.

    Reply
    • 17.5.2018 at 10:17
      Permalink

      Munkin kaverilla meni maksutiedot Lime Crimen matkaan, niin siksi meni mullakin kiinnostus :/ Ehkä olen jotenkin suomalainen, kun en tiedä auttaisiko mun menetettyyn luottamukseen enää edes sometilin siistiminen ja ongelmien lakaiseminen maton alle. Jotenkin jos mun luottamuksen kerran menettää, niin se on sitten mennyttä about lopullisesti 😀

  • 10.5.2018 at 20:43
    Permalink

    Olen tosi allerginen draamalle, yleensä äänestän jaloillani eli lompakollani hyvin äkkiä jos brändi sotkeutuu rasismiin, kiusaamiseen, kuluttajille vittuiluun tms. NIOD oli ensimmäisiä brändejä joka lähestyi minua alkaessani bloggaamaan, ja olen yhä sitä mieltä että Deciemillä on hyviä tuotteita. Nykyinen some-käytös on silti ollut luotaan työntävää ja todennäköisesti en enää osta tuotteita.

    Herää kysymys pitäisikö aina kaikkien merkkien taustoihin katsoa – ehkä, mutta onko kellään aikaa? Silti jos julkisuuteen nousee esim. avointa kiusaamista, on mielestäni syytä miettiä kannattaako brändiä tukea. Varsinkin bloggaajana koen että minulla on velvollisuus tehdä kotiläksyt tuotteista joita omalla nimellä ja naamallani suosittelen. En itse esim ostaisi mitään Jeffreeltä tai Limecrimelta, valitettavasti nyt taitaa olla Deciem myös tällä listalla. On niin paljon muitakin hyviä tuotteita, vaihtoehtoja kyllä löytyy. Mielenkiintoinen juttu Elisa, kiitos!

    xx Laura / Laura Loukola Beauty Blog

    Reply
    • 17.5.2018 at 10:24
      Permalink

      Kiva, että tykkäsit jutusta! Kyllä tuo Truaxen touhu meni ihan somekiusaamisen asteelle, vaikka mies kuinka yrittää vakuuttaa olevansa ”peaceful & understanding” jokaisessa viestissään. Sitä ei todellakaan käytös kyllä ilmennä. Instatililtä taisi myös viimeisimpien sekoilujen johdosta lähteä 20 000 seuraajaa, eli aika monelle tuli raja vastaan. Nyt tilin julkaisut ovat näemmä palanneet normaaleiksi, ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan!

      Vaihtoehtoja tosiaan löytyy ja mulle ei ole ongelma maksaa enemmän tuotteesta, jonka taustalla ei ole tällaisia ongelmia. Myös hyviä indie-firmojen tuotteita näyttää löytyvän ainakin tän Reddit-keskustelun perusteella: https://amp.reddit.com/r/SkincareAddiction/comments/7welmh/misc_list_of_product_alternatives_to_the_ordinary/?st=JE4B9W9T&sh=bc056aae

  • 11.5.2018 at 08:26
    Permalink

    Mää en yleensä sen kummemmin selvittele brändien taustoja. Kuitenkin, ku jostain brändistä tulee julki jotain negatiivista, se saattaa muuttaa mun käsitystä niin paljon, että lakkaan käyttämästä merkin/liikkeen tuotteita. Esimerkiksi Dove on semmonen ja H&M toinen, joita en halua kannattaa rasististen mainosten takia.

    Reply
    • 17.5.2018 at 10:27
      Permalink

      Kosmetiikka-alalla pysyn aika hyvin mukana firmojen taustoissa, mutta muissa tuotteissa ja palveluissa joudun luottamaan sitten ihan vaan vanhaan kunnon uutiskohuun 😀 Esimerkiksi Kärkkäisen uusnatsituesta kuulin ihan uutisten kautta ja sen jälkeen ei kyllä kiinnosta koko yritys lainkaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.